Jakie istnieją typy kruszyw? Do jakich zadań się one nadają, jakie mają przeznaczenie?

Kruszywa są to przeróżne okruchy materiałowe kamienne. Są one w związku z tym te pochodzenia naturalnego, na przykład piaski i żwiry, ale również sztuczne, czyli żużle wielkopiecowe oraz paleniskowe. Są to także przeróżne pęczniejące spieki mineralne, które używane są do robienia zapraw oraz betonów. Kruszywo to podstawowy składnik betonu, z tego powodu jego cechy posiadają rzeczywiście spory wpływ na jakość betonu.

Kruszywa drogowe

Autor: Peter Craven
Źródło: http://www.flickr.com
Rozróżniamy różne typy kruszywa, występują pod różną postacią. Są więc kruszywa, w charakterze piasku do zapraw i wypraw budowlanych. Mowa o ziarnach pochodzenia naturalnego, ich maksymalna średnica, czyli uziarnienie wynosi od 2 do 5 centymetrów. Mamy również naturalne kruszywa do betonów, nazywamy je materiałem kamiennym. Istnieją w naturze w postaci luźnych okruchów skalnych o poziomie uziarnienia do 80 milimetrów. Tego typu kruszywa poddaje się uszlachetnieniu, jakie polega na przesiewaniu oraz płukaniu – kruszywa do budowy dróg.

Istnieją również kruszywa w postaci piasku. Jest rodzaj kruszywa drobnego.

Masz ochotę poszerzyć swoją wiedzę na podobny temat? Zapraszamy zatem do zaglądnięcia do następnej witryny. Tam oczekuje na Ciebie dzisiejszy wpis.

Ciekawy także jest żwir, to znaczy kruszywo grube o wielkości ziarna większej niż 5 milimetrów.Tłuczniem żwirowym określamy kruszywo dosyć grube, jakie możemy uzyskać w wyniku kruszenia nadziarna żwiru. Natomiast mieszanki wielofrakcyjne, to mieszanina kruszywa grubszego oraz drobniejszego. Są mieszanki piaskowo-żwirowe, gdzie zawartość ziaren do 5 milimetrów nie może być większa niż 60% masy.

Są także kruszywa kamienne dobre do nawierzchni drogowych jak również kolejowych, powszechnie rozpoznawane jako kruszywa drogowe. Jest to materiał rozdrobniony, jaki jest w przyrodzie pod postacią luźnych okruchów skalnych używanych do produkcji mas bitumicznych. Inny typ, to znaczy kruszywa kamienna łamane możemy uzyskać poprzez ręczne lub maszynowe rozdrabnianie skały ze złóż rodzimych. To ziarna, jakie mają szorstką powierzchnię, są kształtem porównywalne do ostrosłupa albo sześcianu.

Najlepiej używać ich do betonów na spoiwach mineralnych, lecz też do nawierzchni kolejowych jak i drogowych. Kończąc należy powiedzieć o kruszywach lekkich naturalnych oraz sztucznych. Takie kruszywa są często pochodzenia naturalnego, czyli pumeks albo lżejsze wapienie, ale także sztucznego, przykładowo keramzyt, żużel spieniony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*