
Obecnie sprężyny możemy pogrupować na kilkanaście typów. Jednym z nich jest sprężyna tzw. śrubowa. Do jej skonstruowania zastosowano drut okrągły. Dopuszczalne jest także wykorzystanie drutu tak zwanego prostokątnego. Sprężyny tzw. śrubowe mogą być stożkowe bądź też walcowane. Sprężyna, która w trakcie pracy jest przez nas ściskana, to sprężyna naciskana. One także mogą być stożkowe bądź walcowe. Sprężyna tzw. napędowa za to jest sprężyną, którą uznaje się za akumulator mocy we wszelkich mechanizmach. Najczęściej spotykamy ją w mechanizmach zegarowych.

Jeśli chodzi o zegary, to w nich najczęściej wykorzystuje się sprężyny spiralne, taśmowe. Materiałem, z którego jest ona wykonana jest specjalna stal kolana hamburskie sprężynowa. Sprężyna napędowa ma już więcej niż sześćset lat. Dalej spełnia postawione przed nią istotne zadania, choć posiada parę wad. Jedną z nich jest nierówny moment napędowy. Stad też czasem zegar coraz mniej precyzyjnie odmierza godziny i minuty.
W zegarkach spotykana jest również często sprężyna spiralna, która wytworzona jest z taśmy stalowej. Przez minione 30 lat były one najpopularniejszymi sprężynami. Ich wziętość dziś zaczyna jednak nieco spadać, albowiem zegary mechaniczne są systematycznie wypierane przez zegarki elektroniczne, które są dziś uznawane za te przyszłościowe. Mimo to są one nadal bardzo często spotykane. Wystarczy spojrzeć na pierwszy przykładowy zegarek z modułem mechanicznym.